Digitaal vrijwilligen: maak vandaag al een verschil! Tips voor bedrijven

Hoezo later? Jij kunt vandaag al een verschil maken
Met digitale corporate volunteering maakt je bedrijf nu een verschil in de maatschappij

Physical distancing hoeft geen social distancing in te houden, integendeel. Je kan als bedrijf je maatschappelijk engagement blijven opnemen en nabijheid creëren, ook en vooral in deze tijden van afstand en onzekerheid. Eén manier om dat te doen is skills-based employee volunteering: je medewerkers de kans geven om hun kennis en expertise vrijwillig in te zetten voor non-profit organisaties. En ja, dat kan helemaal digitaal.

Een sprekend voorbeeld is de samenwerking tussen Amplexor en vzw De Wissel. De Wissel begeleidt kwetsbare jongeren en jonge gezinnen. Tijdens de lockdown van voorjaar 2020 was het extra moeilijk om deze doelgroep te blijven bereiken en begeleiden. Het inzetten van digitale technologie maakte de werking functioneler en efficiënter maar kon niet altijd ‘echte’ ontmoetingen vervangen. Lees er meer over in het volledige artikel.

Uit deze concrete case blijkt eens te meer de win-win van skills-based employee volunteering voor zowel bedrijf, medewerkers als non-profit organisaties:

  • Groei: De nood aan zingeving bij medewerkers is hoger dan ooit. Dankzij employee volunteering kunnen ze hun kennis en expertise maatschappelijk inzetten, wat bijzonder motiverend werkt. Omgekeerd leren de medewerkers ook uit de samenwerking en groeien ze zowel professioneel als persoonlijk.
  • Professionele ontwikkeling: Volgens een onderzoek van Deloitte is 92% van de HR-managers het erover eens dat vrijwilligerswerk de leiderschapsvaardigheden vergroot. Medewerkers de kans geven om zich vrijwillig in te zetten, is voor het bedrijf dan ook een heel impactvolle en zinvolle investering in professionele ontwikkeling.
  • Purpose: Als bedrijf kan je bovendien laten zien dat je ook in moeilijke tijden in maatschappelijk engagement blijft investeren. Zo kan je je ‘purpose’ blijven waarmaken en blijf je nabijheid creëren met al jouw stakeholders, van medewerkers over partners tot klanten.
  • Impact: Skills-based volunteering gaat een stap verder en is vaak zelfs waardevoller dan traditioneel hands-on vrijwilligerswerk. De non-profit organisaties halen dankzij bedrijven kennis en expertise in huis die hen structureel vooruithelpt.

Zoals de case van Amplexor en De Wissel laat zien, kan skills-based employee volunteering ook volledig online verlopen. Dit zorgt voor meer flexibiliteit: je medewerkers hoeven zich niet te verplaatsen, ze kunnen de prestaties vlot inplannen, enz. Nadeel is dat ze niet meteen het resultaat ‘op de werkvloer’ van de non-profit organisatie zien. Maar met een paar tips & tricks, kan je als bedrijf ervoor zorgen dat je medewerkers ook online voelen dat ze mee het verschil maken:

  • Bouw purpose in: kies zingevende projecten, waarin de competenties van je medewerkers ten volle tot hun recht komen. Maak die ‘zin’ ook duidelijk: laat zien welk verschil de vrijwilligers effectief maken.
  • Zorg voor voldoende organisatorische ondersteuning: maak goede afspraken met de non-profit organisaties, zorg dat vrijwilligers snel antwoord krijgen en dat ze beschikken over de nodige omkadering en tools.
  • Zorg voor begeleiding en netwerking: laat medewerkers die meedoen regelmatig online samenkomen om ervaringen te delen, zorg voor een coach die die bijeenkomsten kan leiden en hou contact met je medewerkers tijdens het project.

Nog even meegeven dat digitaal vrijwilligerswerk er niet alleen is voor medewerkers met technologische vaardigheden! Voor zowat de helft van de online vrijwilligersopdrachten heb je geen specifieke technologische vaardigheden nodig. Non-profitorganisaties hebben baat bij een breed scala aan vaardigheden, zoals consultancy, copywriting, personeels- en fondsenwervingsstrategie, of administratieve ondersteuning.

PDF met volledige artikel hier

Corporate Social Responsibility kan ook op afstand een win-win opleveren!” Mieke, Engage4

Digitaal vrijwilligen: maak vandaag al een verschil! Tips voor bedrijven

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

{{ newsletter_message }}

x

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x