17 april 2023
Nektari biedt binnen hun zorgaanbod ook dagondersteuning aan. Maar het is een hele puzzel om het vervoer te regelen om alle cliënten van en naar die dagondersteuning krijgen. Tijd voor een grondige analyse dus! En daarvoor vond Engage4 een team van de Cronos Group.
Een nieuwe cliënt voor de dagondersteuning, een cliënt die van adres is veranderd? Het is telkens een hele klus om de routes en lijsten van het personenvervoer aan te passen bij Nektari. Een uitdaging die ze aanpakten samen met Hannes van Bespoke en Véronique van The Business Analysts, beide deel van de Cronos Groep.
Nektari’s probleem wees op een applicatieve ondersteuning. Hiervoor keken ze wat er al bestaat op de markt aan software: is er iets geschikt; houdt de oplossing rekening met de aangepaste noden zoals rolstoelgebruik en andere fysieke of mentale beperkingen?
Maar het grootste werk was de uitgebreide procesanalyse: wie doet momenteel wat, waar loopt het vast, ... ? Uit deze analyseoefening kwamen soms ook andere problemen naar boven.
Ilse van Nektari: “Voor ons was de samenwerking ongelofelijk verhelderend. We dachten eerst dat onze vraag toch simpel was: we hebben een tool nodig omhet vervoer beter te regelen. Maar al snel bleek dat we eerst eens moesten analyseren hoe we op dat moment werkten, en dan bleek dat ons proces zelf niet goed zat. Dat was voor ons al een hele verheldering. We leerden dat we moeten blijven analyseren en de hele procesflow in kaart brengen. We zien nu ook hoe we dit instrument om de analyse te maken kunnen gaan toepassen op andere bedrijfsprocessen in onze organisatie. Een aha-erlebnis!”
Hannes: “Als Cronosbedrijf kom je niet zo snel in contact met dit soort projecten dus het is sowieso een boeiende leerschool. Je leert omgaan met beperkt budget en tijd en zoekt zo naar de meest efficiënte oplossing. Dat is een fijne ervaring. Op enkele halve dagen maakten we al een groot verschil voor Nektari. Over een aantal maanden zouden we ook de resultaten horen, want Nektari gaat zelf verder aan de slag met de leveranciers. Dit is nog maar de start van een langer project voor hen. We zijn blij dat we hebben kunnen helpen.”
Véronique: “Het is ook een dankbare ervaring: je resultaat wordt effectief gebruikt en je ziet wat voor impact je werk heeft. Ook zag ik hoe waardevol het is om je werk met volledige passie te doen. Nektari biedt zoveel maatschappelijke meerwaarde, dat mis je soms in een bedrijfswereld. Ook op persoonlijk vlak was het een verrijking. Ik was nog nooit in contact gekomen met mensen met een beperking tot de inleefdag die we deden. Het was een eye-opener te zien hoe zij een ander parcours in het leven afleggen. het heeft me als persoon wel veranderd.”
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
x